Am primit această carte cu Povești pentru tot anul (publicată la Editura Corint) de la o fetiță din clasa a II-a, Miruna. E un cadou pentru care îi mulțumesc din suflet. Așa cum îi sunt recunoscătoare și pentru poveștile pe care mi-a recomandat să le citesc. Prima dintre acestea a fost Balaurul și oul de Paște. Citind-o, m-am gândit să o folosesc drept pretext pentru un exercițiu de scriere creativă.

Le-am propus copiilor să inventeze o întâmplare petrecută de Paști, respectând însă două condiții:

  • să folosească următoarele cuvinte, dintr-o listă pe care am alcătuit-o împreună, după ce am făcut un scurt brainstorming legat de sărbătorile pascale. Astfel, copiii au ales cuvintele: iepuraș de Paște, pui, găină, Lego, sărbătoare. Eu am adăugat balaur și curcubeu, care nu aveau nicio legătură cu toate celelalte, ci cu povestea din cartea dăruită de Miruna;
  • a doua condiție era să ducă istorisirea la un final dat (preluat de mine, fără să le fi spus, din Balaurul și oul de Paște ).

Am combinat, așadar, câteva exerciții simple care solicită gândirea asociativă, antrenând un șir de operații de tipul cauză-efect, pentru a ajunge la un final (de „efect”) dat. Coerența textelor produse de copii a fost nițel mai greu de obținut. A fost o provocare să îi fac să găsească rostul fiecărui ingredient pus în poveștile lor.

Iată trei dintre întâmplările inventate de copii (și cizelate, împreună cu ei):

*

Veniseră Paștile. Toate animalele așteptau din suflet să sosească iepurașul de Paște, cu niște cadouri. Până și copiii care erau la școală așteptau nespus. În schimb, iepurașul se uita la televizor. Aproape că uitase ce se sărbătorește în acea zi. După ce și-a dat seama, iepurașul și-a luat repede sacul cu cadouri, dar nu a numărat bine jucăriile, așa că un balaur și un pui au rămas fără cadou. Fiecare își dorea câte un Lego. Sau măcar un ou. Pe vremea aceea, balaurii și puii se dușmăneau.

Iepurașul le-a spus celor doi să meargă într-o călătorie pe curcubeul magic și să ia de acolo două ouă roșii. Acestea vor fi cadoul lor. Cei doi l-au ascultat. Și, până la urmă, au reușit, fiindcă au lucrat în echipă.

De atunci, balaurul a jurat că n-o să se mai despartă de pui. Din acea zi, balaurul și puiul trăiră mereu împreună. Și când primăvara sosea Paștele, își dăruiau unul altuia minunate ouă cu surprize, colorate cu albastru, auriu, argintiu și toate culorile curcubeului.

(Mihai Ion)

*

Au fost odată un balaur cu un pui. Ei locuiau într-un sat. Pe atunci, era urâtă vremea. Era Paștele. În dimineața zilei de sărbătoare, puiul s-a trezit, s-a dus la balaurul cel mare și i-a spus :

– A venit iepurașul de Paște, cred, dar nu a lăsat nimic. Nici măcar un Lego, deși îmi doream…

– De unde ai mai scos și asta?! s-a mirat balaurul. Nu există iepuraș de Paște. Dar există Iisus, să știi. De el ne amintim azi.

Apoi, balaurul a pregătit două ouă roșii. Au ciocnit ouăle, iar acestea, nu se știe de ce, au zburat pe geam.

Cei doi au fost foarte supărați. Dar au auzit însă că doar găina mai are ouă și că aceasta stă la capătul curcubeului. Au mers la găină și ea le-a dat ouă, să aibă de sărbători. Atunci, ei au fost foarte fericiți.

Din acea zi, balaurul și puiul trăiră mereu împreună. Și când primăvara sosea Paștele, își dăruiau unul altuia minunate ouă cu surprize, colorate cu albastru, auriu, argintiu și toate culorile curcubeului.

(Luca Gavriliță)

*

Totul a început acum două săptămâni, când iepurașul de Paște era la fabrica de ouă de Paște.  

La început, când se plimba prin lumea magică a ouălor, a zărit un pui de balaur. Era un pui pierdut. Trebuia să-l ducă acasă.

Întâi, s-a dus să vadă găina uriașă, care a făcut mii de ouă pentru copii. Că doar era sărbătoare!

După aceea, s-au dus la magazinul „Lego” din fabrică, ca să ia un ou din Lego.

În cele din urmă, s-au dus la „Curcubeul de Paște”, ca să coloreze ouă.
La sfârșit, iepurașul l-a dus pe pui la balaur, tatăl său. 

Din acea zi, balaurul și puiul trăiră mereu împreună. Și când primăvara sosea Paștele, își dăruiau unul altuia minunate ouă cu surprize, colorate cu albastru, auriu, argintiu și toate culorile curcubeului.

(Sabin Enea)

*

Experiment creativ realizat împreună cu copii din Clasele a II-a „Principesa Sofia” și „Principele Mircea”, de la Liceul Pedagogic „Anastasia Popescu”, din București, în cadrul Proiectului Educație+. Acesta se numără printre proiectele aprobate în cadrul programului Erasmus+.  Educație+ este un proiect de mobilitate în domeniul educaţiei școlare Acțiunea Cheie 

Ioana REVNIC

Citiți AICI despre un alt experiment creativ. 

 

Sursă foto – Pinterest