În peisajul educațional contemporan, studiul realizat de Paunesku și colegii săi de la Stanford marchează un punct de cotitură. Acesta explorează impactul intervențiilor bazate pe mentalitatea de creștere (growth mindset) asupra subperformanței academice. Studiul a fost efectuat pe un grup divers de 1,594 de elevi din 13 licee diferite, folosind module online pentru a schimba mentalitatea elevilor și a promova atât perseverența în rândul acestora, cât și ideea că inteligența și abilitățile nu sunt fixe, ci pot fi dezvoltate prin dedicare și muncă.
Rezultatele studiului sunt remarcabile. Elevii care erau în risc de abandon școlar au arătat îmbunătățiri semnificative în performanțele lor academice, demonstrând eficacitatea schimbării de mentalitate. Elevii au început să vadă provocările ca pe oportunități de învățare și de creștere, ceea ce a condus la o schimbare pozitivă în abordarea lor față de educație.
Acest studiu subliniază puterea transformatoare a intervențiilor educaționale care se concentrează pe mentalitate. Totodată, sugerează că, prin promovarea unei mentalități de creștere, educatorii și părinții pot îmbunătăți semnificativ experiențele de învățare și rezultatele academice ale elevilor. Această abordare nu vizează doar îmbunătățirea notelor, ci le formează elevilor capacitatea de a accepta provocările, de a învăța din eșecuri și de a crede în capacitatea lor de creștere.
Studiul este un apel la acțiune pentru educatori, pentru factorii de decizie și pentru toți cei implicați în sectorul educațional pentru a integra în activitățile lor formarea caracterului și cultivarea virtuților precum perseverența. Astfel de inițiative ar putea fi cheia deblocării potențialului complet al elevilor, în special al celor care se confruntă cu dificultăți academice.
Într-o lume în care schimbarea este singura constantă, echiparea tinerilor cu reziliența și cu adaptabilitatea necesare creșterii este, probabil, cea mai valoroasă lecție pe care o putem preda.
Simona Căbuz