Masthead header

Sub semnul miracolului

Întâlnirea mea cu Roxana (aveam să aflu mai târziu că o cheama și Maria, numele său de artist plastic fiind MARIA CIOATĂ) – de fapt ”Roxi”, cum o strigă din 1991 generații și generații de copii care o așteaptă cu sufletul la gură să vină și să-i ”vrăjească”, întâlnirea mea cu ”Roxi”, așadar, stă sub semnul miracolului, fiindcă pornisem proiectul grădiniței și al școlii (1990) și îmi doream alături de mine un plastician, iar ea, aflată în primul său an de studenție la Academia de Arte (devenită ulterior Universitatea Națională de Arte București), s-a arătat persoana potrivită, așa cum timpul avea, cu prisosință, să o dovedeasca.

Școala a crescut odată cu Roxana (Maria Roxana Cioată Oteanu), sau ea, ”Roxi”, a crescut odată cu elevii săi? Fiindcă și ea a pornit de la Grădiniță – Grădinițele ”Arc-en-Ciel”, pentru care a realizat sigla, devenită un adevărat brand, așa cum imaginase și sigla Fundației Preasfânta Fecioară Maria, inițiatoarea unității de învățământ; apoi a crescut împreună cu copiii, a intrat în clasele primare și, apoi, gimnaziale, la înființarea cărora tot ea a creat imaginea care să ne reprezinte. Toate aceste sigle se regăsesc pe site-ul nostru (www.arc-en-ciel.ro).

Orele de Arte Plastice cuprindeau de la bun început desenul, pictura, colajul, modelajul în lut, precum și tot felul de proiecte care îi duceau pe copii în timpul și spațiul artistic care să le potențeze interesul și, de ce nu, talentul.

Îmi amintesc de o primă emisiune la un post de televiziune, undeva, prin 1996, când explicam cât de important este limbajul acesta pentru copii și exemplificam cu orele Mariei Roxana Cioata, care descoperea necontenit ”tehnici” fermecate și fermecătoare. Zilele trecute îmi mărturisea că s-a întâlnit cu o fostă elevă (astăzi, studentă la Universitatea de Arte), care a întrebat-o dacă mai are bagheta magică, cea care ”vrăjea” creioanele, acuarelele si blocurile de desen. Și da, o mai are și este la fel de eficienta! Dar, fără preget, Roxi s-a angajat de fiecare dată în proiecte uriașe: a realizat designul interior pentru toate participările noastre la târguri ale școlilor și grădinițelor, din 1996, până prin 2010. A gândit și realizat, în bună parte cu mâna ei, costumele primului nostru spectacol după piesa de teatru Vicleim de Mircea Vulcănescu, jucată în anul 1997 în spațiul Auditorium de la Sala Palatului Regal, pe cele pentru spectacolul din 2007, dar și costumele din spectacolul prin care am sărbătorit 20 de ani de la premiera absolută, din acest decembrie 2017.

A pictat clasele și a amenajat interior sediile noastre, încă din anul 1991, până acum, oferind fiecărui nivel de vârstă o viziune potrivită, o poveste frumoasă, muncind cu generozitate și organizând echipe cu colegii și cu copiii pe care îi coordonează și îi inspiră; în anul 2005, a dat un nume Clubului de Arte Plastice pe care îl organizase de ceva timp: ”Ușor, ușor, pășim în lumea Artelor”; activitatea acestuia s-a adaugat celei a școlii, pentru susținerea deschiderii spre artă a copiilor. Merită adăugat faptul că, ”avant la lettre”, Clubul coordonat de Roxana s-a recomandat ca fiind locul din școală unde părinții sunt invitați să lucreze alături de copiii lor, cei mici pot veni chiar cu animalele de companie (de la căței și pisici, la pești și papagali), iar ”necuvântătoarele” au devenit subiectul mai multor proiecte succesive.

La orele cu Roxi, copiii cu dificultăți de învățare se transformă, devin atenți și lucrează cu plăcere, nu îi deranjează pe ceilalți. De aceea, la orele de Club vin mulți copii din afara școlii noastre, pentru care orele de Arte sunt o adevărată terapie; pregătită din 2004 și debutând în 2005, a avut loc prima ediție a Concursului de Arte Plastice și Decorative pe care îl girează an de an de atunci colega mea, care reușește să implice personalități în domeniul Artelor, dar și sponsori, care să asigure premiile copiilor.

Consecventă cu viziunea care a insuflat proiectul, a fost creată de la început și există până astăzi, secțiunea Art-café, dedicată părinților, care pot intra în concurs și sunt, de asemenea, premiați; în același an, școala noastră, respectiv o echipă coordonată de Dna Prof. Maria Roxana Olteanu Cioată, a participat la o competiție organizată de UNESCO (noi fiind o școală afiliată, din anul 2000), cu tema ”Măști în jurul lumii”, care ne-a adus locul I și o excursie la sediul UNESCO de la Paris, unde a participat și Mara Ivan, eleva noastră de atunci, care, ulterior, a urmat Liceul de Arte Plastice ”Nicolae Tonitza”, iar acum este studentă la Universitatea Națională de Arte din București; implicați în Anul Francofoniei, 2006, am avut bucuria de a fi fost selectați pentru un parteneriat cu două școli canadiene, materializat într-un album ”L’École sans frontière – J’aime le français”, a cărui concepție grafică se datorează de asemenea colegei mele, Roxana; în tot acest timp, începând din anul 1997, an de an ea a organizat cel puțin două expoziții de icoane pe sticlă, dar și cu mici obiecte din ceramică, lemn, ori piatră, intrate în tradiția școlii fiind expozițiile dedicate Bunei Vestiri – în preajma datei de 25 Martie – și Sărbătorii Nașterii Domnului – în preajma Crăciunului.

Anii 2007 și 2008 reprezintă debutul seriei de proiecte ”Pe urmele artiștilor”, care a început cu Brâncuși, cercetat de copiii călăuziți de Roxi din Hobița la Târgu Jiu și apoi la Paris în Atelierul artistului și la Cimitirul Montparnasse, unde mica trupă de căutători a descoperit mormântul marelui sculptor.

În anul 2009, materialul strâns, de la lucrările copiilor, la tabere, excursii de documentare și proiecte, a făcut subiectul unui Album inedit, reprezentativ pentru toată activitatea școlii, urmărită din perspectiva activităților care cultivă Artele Plastice în manieră multi si transdisciplinara. Doi ani mai târziu, apare albumul ”O icoană, un copil”, cuprinzând numai reproduceri ale icoanelor lucrate de copii, însoțite de mici poezii create de ei în română, franceză și engleză. Albumul a primit Înalta Binecuvântare a Părintelui Patriarh Daniel și a însoțit un grup de copii care au expus icoane la Biserica Românească din Nürnberg, la invitația Î.P.S Mitropolit Serafim pentru Germania și Europa Centrală. Acest nou proiect al Roxanei a oferit copiilor prilejul de a practica limba germană, pe care o studuiază la școală, de a cunoște copiii din comunitatea românească, de a descoperi modelul german de societate, despre care li se vorbise doar, de a vedea cum trăiesc românii din afara țării și cât de mult prețuiesc credința și tradițiile.

Au urmat alte și alte întâlniri cu arta la ea acasă în Italia, Spania, dar și în localități din țară – Sighișoara, Sibiu, Constanța, zona Horezu, conduse cu dăruire de prof. Maria Roxana Olteanu Cioată, pentru care vacanțele se împart între Școala de Vară din București și călătoriile cu copiii; Proiectul ”Art(h)é – Galeria copiilor”, derulat constant după cele două ediții finanțate de Administrația Fondului Cultural Național, în 2011 și 2012, i-a pus pe copii în contact cu meșteșuguri și meșteșugari, fiind un proiect transregional, care a implicat multe ore dăruite de Roxana pregătirii elevilor (http://artheatelier.blogspot.ro/2011/ ). Ediția a II-a s-a finalizat cu un album care imortalizează etape de lucru și momente de implicare a copiilor lucrând adesea în echipe. Proiectul este construit pe un vis – acela de a oferi copiilor un spațiu permanent în care ei să se poată întâlni și să se cunoască, intrând în contact cu artele, de la cele vizuale, la muzică, artă dramatică, literatură etc. În acest sens, Concursul de Arte Plastice și Decorative, ajuns în anul 2017 la a XIII-a ediție (https://www.arc-en-ciel.ro/concurs-de-arte-plastice-si-decorative-editia-a-xiii-a_131), oferă aceste oportunități de cunoaștere reciprocă a micilor artiști, unii din alte localități, nu doar din București, dar se dorește de asemenea a reprezenta o imaginea vie și gingașă a ceea ce copiii pot și își doresc și a viziunii lor asupra prezentului și viitorului.

Proiectul nostru de școală a presupus, încă de la început, ca, și la grădiniță, copiii să lucreze cu profesori de specialitate, astfel încât cei mici beneficiază de o îndrumare atentă și competentă în domeniul artelor plastice. Din nou pe calea amintirii, revăd o domnișoară care acum și-a finalizat studiile de medicină, fiind, la doi ani neîmpliniți, ajutorul lui Roxi, care aranja sala pentru ora de pictură. Cea mică așeza cu grijă pensulele în dreptul fiecărui scăunel. Ca atare, aș afirma că aici este vorba nu numai despre talentul de artist, nu numai de talent pedagogic, ci de o anume generozitate interioară care îi dă Dnei Prof. Maria Roxana Olteanu Cioată posibilitatea de a intra direct și simplu în legătură cu orice copil, adesea, spre uimirea parinților și bunicilor acestora.

Urmărind această lucrare temeinică în școală, oricine poate să creadă că Roxana, profesoara, nu i-a mai dat timp Mariei Cioată, artist vizual ceramist, să își dezvolte propria carieră. Nimic mai neadevărat. La intervale corecte, Maria a avut propriile expoziții, care, pe masura maturizării sale au devenit tot mai originale și consistente, culminând cu cele din acești ani – ”Zbor spre înălțare” (2016), Măiastra (2016), Căile sufletului (ianuarie 2017), Cald/Rece, împreună cu tatăl său, pictorul Lucian Cioată (decembrie 2017) – dar, mai ales, cu Premiul I Lorenzo Magnificul, obținut la Bienala Internațională de Artă Contemporană de la Florența, obținut în octombrie 2017 (https://mariacioata.wordpress.com/).

Îmbinând dragostea de oameni cu dragostea de muncă, Maria Roxana Olteanu Cioată are o familie minunată, cu artiști pe care i-am numi atipici, pentru că și soțul său, David Olteanu, și fiica ei, Sarah Maria Olteanu, au o modestie perfect armonizată cu a Roxanei și, ceea ce nu poate fi trecut cu vederea, sunt alături de toate întâlnirile elevilor cu Arta, o susțin permanent pe Roxana, sunt modele pentru copii chiar prin felul lor de a fi.

Prietena și colega mea, profesoara și artistul vizual Maria Roxana Olteanu Cioată are atâtea proiecte, cât să mai crească generațiile anilor ce vin la fel de creative și de responsabile ca cele care au făcut numele și renumele Școlii Gimnaziale/ Liceului Pedagogic ”Anastasia Popescu” și, de asemenea, proiecte personale, care merg dincolo de zidurile școlii, către oamenii dornici de Bine, de Frumos și de Adevăr.

                                                                                       Monica –Valentina Șerbănescu

Fondatoarea Liceului Pedagogic ”Anastasia Popescu”

13/#100denume

Aflați mai multe despre proiectul 100 de nume și alăturați-vă lui!

L i k e   u s !