{"id":10629,"date":"2023-01-29T08:32:28","date_gmt":"2023-01-29T06:32:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bunatate.ro\/?p=10629"},"modified":"2024-05-19T23:07:54","modified_gmt":"2024-05-19T20:07:54","slug":"10629-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/","title":{"rendered":"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun?"},"content":{"rendered":"\n

C\u00e2ndva, am avut o disput\u0103 pe urm\u0103toarea tem\u0103, cu cineva apropiat: Care dintre sfin\u021bii iubi\u021bi de noi este… \u201ecel mai bun\u201d?!<\/span><\/p>\n\n\n\n

Nimic nou sub soare, cam a\u0219a se certau, la \u00eenceputul secolului al XI-lea, credincio\u0219ii din Imperiul Bizantin care voiau cu tot dinadinsul s\u0103 fac\u0103 un clasament al Sfin\u021bilor Vasile cel Mare, Grigorie Teologul \u0219i Ioan Gur\u0103 de Aur.<\/span><\/p>\n\n\n

\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n

Atunci, cei trei sfin\u021bi i s-au ar\u0103tat Episcopului Ioan Mavropous din cetatea Evhaitelor \u0219i i-au spus c\u0103, de\u015fi sunt diferi\u0163i, c\u00e2t au tr\u0103it pe p\u0103m\u00e2nt (\u015fi dup\u0103 moarte) au lucrat pentru ca oamenii s\u0103 se \u00eempace cu Dumnezeu. <\/span><\/p>\n\n\n\n

C\u0103 au vrut s\u0103 aduc\u0103 pace, \u00een\u021belegere \u0219i unire \u00eentre oameni. \u0218i c\u0103, \u00een fa\u0163a lui Dumnezeu, to\u0163i trei sunt una.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Apoi, i-au cerut s\u0103 fac\u0103 o s\u0103rb\u0103toare \u00een care s\u0103 fie pomeni\u0163i \u00eempreun\u0103 \u0219i a\u0219a a ap\u0103rut \u00een 30 ianuarie praznicul celor trei Sfin\u021bi Ierarhi: Vasile, Grigorie \u0219i Ioan. Dup\u0103 600 de ani de la plecarea lor din lumea aceasta!  <\/span><\/p>\n\n\n\n

Ce au \u00een comun cei trei?<\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

S-au n\u0103scut \u00een secolul al IV-lea. Au fost ierarhi, cu o bogat\u0103 cultur\u0103 teologic\u0103 \u0219i laic\u0103. De exemplu, la Atena, unde au studiat sfin\u021bii Vasile cel Mare \u0219i Grigorie Teologul, se f\u0103ceau cursuri de retoric\u0103, gramatic\u0103, regulile povestirii, legile metricii \u0219i ale poeziei, filosofie, dialectic\u0103, astronomie, geometrie, matematic\u0103 \u0219i medicin\u0103.<\/span><\/p>\n\n\n\n

To\u021bi trei au r\u0103sp\u00e2ndit \u0219i au ap\u0103rat credin\u021ba cre\u0219tin\u0103: au scris c\u0103r\u021bi religioase, au \u021binut predici \u2013 nu degeaba sunt numi\u021bi \u201emari dasc\u0103li ai lumii\u201d. Au reorganizat via\u021ba bisericii.<\/span><\/p>\n\n\n\n

I-au slujit pe oameni. Nu au tr\u0103it \u00eentr-un turn de filde\u0219, ci au fost filantropi, \u00een comunit\u0103\u021bile lor.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Vasile v\u0103zut de Sf. Grigorie<\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

La Sf. Vasile cel Mare m\u0103 uime\u0219te, \u00een primul r\u00e2nd, activitatea sa caritabil\u0103. \u00cen compara\u021bie cu el, noi facem prea pu\u021bin pentru cei care au nevoie de sprijin, de\u0219i avem mult mai multe resurse la \u00eendem\u00e2n\u0103.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Vasile cel Mare s-a n\u0103scut \u00een Cezareea Capadociei (\u00een Turcia de azi), \u00een anul 330.<\/span><\/p>\n\n\n\n

A primit o bun\u0103 educa\u021bie \u00een familie, de la bunica Macrina, de la mama Emilia \u0219i de la tat\u0103l s\u0103u, Vasile, care era profesor de retoric\u0103. \u0218i bunica, \u0219i p\u0103rin\u021bii, \u0219i el \u0219i al\u021bi patru fra\u021bi (Grigorie, Petru, Macrina cea T\u00e2n\u0103r\u0103 \u0219i Naucratie) vor deveni sfin\u021bi!<\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Vasile a studiat, \u00eent\u00e2i, \u00een casa p\u0103rinteasc\u0103, apoi la \u0219coli din Cezareea \u0219i din<\/span><\/p>\n\n\n\n

Constantinopol. \u00cen Cezareea a fost foarte apreciat de profesorii \u0219i de colegii s\u0103i. I-a egalat \u2013 \u00een \u0219tiin\u021b\u0103 \u2013 pe cei dint\u00e2i \u0219i i-a \u00eentrecut pe cei din urm\u0103.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Grigorie Teologul scrie despre Sf. Vasile c\u0103 avea \u201eo \u0219tiin\u021b\u0103 mai presus de cea obi\u0219nuit\u0103 la oamenii de v\u00e2rsta lui \u0219i o virtute a moravurilor mult mai presus dec\u00e2t chiar \u0219tiin\u021ba lui. Orator \u00eentre oratori chiar \u00een fa\u021ba catedrelor profesorilor; filosof \u00eentre filosofi chiar \u0219i \u00een fa\u021ba sistemelor filosofice: iar ceea ce este \u0219i mai important, preot \u00eentre cre\u0219tini, chiar \u00eenainte de a primi darul preo\u021biei\u201d.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Impresionant portret, nu-i a\u0219a? Dar de unde at\u00e2ta generozitate, din partea lui Grigorie? Pe cei doi i-a legat o prietenie extraordinar\u0103! S-au apropiat pe c\u00e2nd ambii studiau la Atena<\/span><\/p>\n\n\n\n

Cum s-au \u00eemprietenit?<\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

\u00cen mod surprinz\u0103tor, o disput\u0103 i-a f\u0103cut s\u0103 se \u00eemprieteneasc\u0103.  <\/span><\/p>\n\n\n\n

La Atena, erau studen\u021bi din multe \u021b\u0103ri. Ni\u0219te studen\u021bi armeni \u0219i Sf. Vasile au pornit o discu\u021bie pe teme filosofice. Sf. Grigorie, sigur de onestitatea armenilor, li s-a al\u0103turat, mai ales c\u0103 ace\u0219tia f\u0103ceau cu greu fa\u021b\u0103 argumentelor convorbitorului. Dar a descoperit c\u0103, invidio\u0219i pe Sf. Vasile, urm\u0103reau doar s\u0103 \u00eel umileasc\u0103. Atunci, a trecut de partea Sf. Vasile \u0219i au c\u00e2\u0219tigat dezbaterea, pun\u00e2ndu-i, la propriu!, pe fug\u0103 pe armeni.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Cei doi au devenit de nedesp\u0103r\u021bit. Tr\u0103iau \u00een acela\u0219i loc, m\u00e2ncau la aceea\u0219i mas\u0103, aveau acelea\u0219i p\u0103reri. Aceea\u0219i pasiune pentru \u00eenv\u0103\u021b\u0103tur\u0103: cuno\u0219teau doar dou\u0103 drumuri \u2013 unul spre \u0219coal\u0103 \u0219i altul spre cas\u0103.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Nu se invidiau reciproc. Fiecare era pentru cel\u0103lalt un exemplu \u0219i un \u00eendreptar. Sim\u021beau am\u00e2ndoi c\u0103 sunt un singur suflet, care punea \u00een mi\u0219care dou\u0103 trupuri.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Dup\u0103 ce \u0219i-a terminat studiile, Sf. Vasile s-a \u00eentors \u00een Cezareea. O vreme a fost un foarte apreciat profesor de retoric\u0103, apoi s-a botezat, \u0219i-a v\u00e2ndut o mare parte din avere \u0219i a c\u0103l\u0103torit prin Alexandria, Egipt, Palestina, Siria, Mesopotamia, unde a tr\u0103it laolalt\u0103 cu c\u0103lug\u0103ri \u0219i cu pustnici. <\/span><\/p>\n\n\n\n

Re\u00eentors din c\u0103l\u0103torie, s-a retras \u00eentr-o localitate (Anesi) \u00een care mama sa Emilia \u0219i sora sa Macrina \u00eentemeiaser\u0103 o m\u0103n\u0103stire. De acolo, i-a scris lui Grigorie, chem\u00e2ndu-l la el. Acesta i se va al\u0103tura la un moment dat \u0219i, \u00eempreun\u0103, \u00ee\u0219i vor desf\u0103\u0219ura misiunea de slujitori ai lui Dumnezeu.  <\/span><\/p>\n\n\n\n

 <\/strong><\/span> <\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

Voiau s\u0103 fie ca el!<\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

C\u00e2nd ajunge mitropolit \u00een Cezareea, Sf. Vasile ap\u0103r\u0103 credin\u021ba adev\u0103rat\u0103, scrie lucr\u0103ri teologice, printre care un loc important \u00eel au rug\u0103ciunile din Liturghia ce \u00eei poart\u0103 numele. Tot aici reorganizeaz\u0103 via\u021ba bisericeasc\u0103 \u0219i via\u021ba monahilor.<\/span><\/p>\n\n\n\n

L\u00e2ng\u0103 Cezareea ridic\u0103 un fel de \u201eora\u0219\u201d, botezat Vasiliada. Era, de fapt, un complex filantropic \u2013 cu biseric\u0103, spitale, azile pentru b\u0103tr\u00e2ni, case pentru str\u0103ini, buc\u0103t\u0103rii, ateliere, \u0219i alte dependin\u021be. Existau tot acolo \u0219i \u0219coli pentru copii, \u0219i \u0219coli de meserii. Sf. Vasile avea grij\u0103 de lepro\u0219i, care erau marginaliza\u021bi pe-atunci. Pentru ei, a f\u0103cut leprozerii. Se spune c\u0103 \u00eei s\u0103ruta pe lepro\u0219i ca pe ni\u0219te fra\u021bi, dar nu ca s\u0103 epateze, ci dintr-o imens\u0103 p\u0103sare fa\u021b\u0103 de ei.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Contemporanii Sf. Vasile se sim\u021beau cople\u0219i\u021bi de  personalitatea sa. De aceea,  unii \u00eei imitau \u00eenf\u0103\u021bi\u0219area \u2013 c\u0103utau s\u0103 aib\u0103 o fa\u021b\u0103 palid\u0103 \u0219i barb\u0103 ca a lui; imitau felul s\u0103u de a vorbi, de a se \u00eembr\u0103ca sau de a m\u00e2nca.<\/span><\/p>\n\n\n\n

La 49 de ani, Sf\u00e2ntul Vasile se mut\u0103 din aceast\u0103 lume. \u00cen jurul patului s\u0103u de suferin\u021b\u0103 au stat oameni din tot ora\u0219ul. Unii blestemau moartea, voind parc\u0103 s\u0103 \u00eel apere pe ierarh de venirea ei. Al\u021bii se rugau cu at\u00e2ta ardoare, ca \u0219i cum s-ar fi \u00eenc\u0103p\u0103\u021b\u00e2nat s\u0103-i oblige sufletul s\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 \u00een trup. Erau nebuni to\u021bi de durere. Ar fi fost dispu\u0219i s\u0103 \u00ee\u0219i dea via\u021ba, \u00een locul lui, dar p\u00e2n\u0103 la urm\u0103 au fost nevoi\u021bi s\u0103 accepte c\u0103 Dumnezeu \u00eel cheam\u0103 pe Sf. Vasile la El. \u0218tim aceste detalii din necrologul pe care Sf. Grigorie Teologul l-a scris la moartea prietenului s\u0103u.<\/span><\/p>\n\n\n\n

 Nu a primit nimic din ce \u0219i-a dorit<\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Grigorie Teologul \u0219i-a dorit s\u0103 fie monah \u0219i s\u0103 tr\u0103iasc\u0103 departe de lume, dar Dumnezeu a r\u00e2nduit pentru el altceva.<\/span><\/p>\n\n\n\n

S-a n\u0103scut tot \u00een jurul anului 330, ca Sf. Vasile; tot \u00een Capadocia, \u00eentr-un ora\u0219 aflat aproape de Nazianz. Pe tat\u0103l lui \u00eel chema tot Grigorie \u0219i era episcop al Nazianzului, iar mama sa a fost Sf. Nona.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Orator \u00eenn\u0103scut, a fost numit \u201eTeolog\u201d \u2013 care \u00eenseamn\u0103 \u201ecuv\u00e2nt\u0103tor de Dumnezeu\u201d \u2013 pentru c\u0103 a explicat Taina Sfintei Treimi pe \u00een\u021belesul oamenilor din vremea lui \u0219i pentru c\u0103 a ap\u0103rat credin\u021ba de erezii. Este considerat cel mai mare teolog al Sfintei Treimi.<\/span><\/p>\n\n\n\n

A fost f\u0103cut preot, de\u0219i nu \u0219i-a dorit acest lucru \u0219i a fugit, dup\u0103 hirotonire, la Sf\u00e2ntul Vasile. Dar tat\u0103l s\u0103u a insistat s\u0103 se \u00eentoarc\u0103, pentru c\u0103 era nevoie de ajutorul lui!<\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Grigorie nu \u0219i-a dorit s\u0103 fie ierarh, dar Sf. Vasile a insistat s\u0103 devin\u0103 episcop \u00eentr-o cetate (Sasima) din eparhia sa. L-a refuzat de nenum\u0103rate ori, iar Sf. Vasile s-a dus \u00een Nazianz. Acolo, el \u0219i tat\u0103l lui Grigorie l-au obligat s\u0103 accepte episcopatul. Asta i-a provocat o mare sup\u0103rare: \u201eDe\u0219i admir toate actele acestui b\u0103rbat (…), scrie Sf. Grigorie, \u00een \u00eemprejurarea aceasta nu am de ce-l l\u0103uda, pentru c\u0103 a \u00eentrebuin\u021bat fa\u021b\u0103 de mine un procedeu nou \u0219i ur\u00e2t, a c\u0103rui nepl\u0103cere timpul n-a izbutit s-o \u0219tearg\u0103 de tot. De aici se trage nestatornicia \u0219i tulburarea vie\u021bii mele \u0219i imposibilitatea de a m\u0103 dedica vie\u021bii contemplative sau a fi socotit ascet\u201d.  <\/span><\/p>\n\n\n\n

Episcopatul \u00een Sasima a durat pu\u021bin \u0219i Sf. Grigorie \u2013 de\u0219i a tot fugit de ranguri biserice\u0219ti \u2013 a ajuns p\u00e2n\u0103 la urm\u0103 Arhiepiscop al Constantinopolului. Avea s\u0103 p\u0103r\u0103seasc\u0103  scaunul arhieresc, din pricina unor intrigi st\u00e2rnite de invidia celor din preajma lui. Mai era \u0219i bolnav. S-a retras \u00een cetatea natal\u0103 (Arianz), unde, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul vie\u0163ii, s-a dedicat scrisului. <\/span><\/p>\n\n\n\n

Eu \u00eel am \u00een minte pe Sf. Grigorie a\u0219a cum scriitorul Stelianos Papadopoulos \u00eel portretizeaz\u0103 \u00een cartea \u201eVulturul r\u0103nit\u201d: \u201eOmule\u0163ul cel g\u00e2rbov r\u0103sp\u00e2ndea lumin\u0103 dumnezeiasc\u0103 \u015fi m\u0103re\u0163ie. Vorbise, iar cuvintele \u00eei fuseser\u0103 arz\u0103toare. Adev\u0103r, poezie, str\u0103pungerea inimii… toate dimpreun\u0103. (…) Mort lumii, tuturor pl\u0103cerilor vie\u0163ii, nu mai iubea dec\u00e2t cele dumnezeie\u015fti. M\u00e2nca p\u00e2ine cu sare \u015fi bea ap\u0103. Hainele sale erau groase \u015fi p\u0103m\u00e2ntul \u00eei servea drept pat. Ziua muncea din greu, iar noaptea se ruga, priveghea \u015fi scria. (…) Era ple\u015fuv \u015fi slab de la post \u015fi cu cearc\u0103ne la ochi din cauza lacrimilor. Pl\u00e2ngea foarte mult pentru p\u0103catele lui \u015fi ale altora\u201d.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Dar cel mai mult m\u0103 mi\u0219c\u0103, \u00een ceea ce-l prive\u0219te, smerenia cu care a acceptat s\u0103 fac\u0103 voia lui Dumnezeu, chiar dac\u0103 asta a \u00eensemnat S\u0102 RENUN\u021aE LA CE \u0218I-A DORIT EL CEL MAI MULT.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Ce e cu numele acesta ciudat?<\/strong><\/span><\/p>\n\n\n\n

Mai t\u00e2n\u0103r dec\u00e2t ceilal\u021bi sfin\u021bi pr\u0103znui\u021bi \u00een 30 ianuarie a fost Sf. Ioan Gur\u0103 de Aur, n\u0103scut \u00een anul 347, \u00een Antiohia.<\/span><\/p>\n\n\n\n

El nu a fost de la \u00eenceputul-\u00eenceputurilor un om al bisericii! A fost avocat, dar mama sa, Sf. Antuza,  l-a sf\u0103tuit s\u0103 urmeze o alt\u0103 cale \u0219i, dup\u0103 moartea ei, acesta s-a botezat \u0219i s-a retras c\u00e2\u021biva ani \u00eentr-o m\u0103n\u0103stire. Acolo a scris c\u0103r\u021bi pentru preo\u021bi \u0219i pentru c\u0103lug\u0103ri.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Dumnezeu \u00eel voia printre slujitorii S\u0103i, a\u0219a c\u0103 monahul Ioan a devenit diacon \u00een anul 381, iar cinci ani mai t\u00e2rziu \u2013 preot. A slujit un timp \u00een ora\u0219ul natal \u0219i, dup\u0103 o vreme, a fost f\u0103cut Arhiepiscop al Constantinopolului, chiar dac\u0103 nici el \u2013 la fel ca Sf. Grigorie \u2013 nu \u0219i-a dorit asta.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Ca ierarh, s-a \u00eenh\u0103mat la lucr\u0103ri biserice\u0219ti \u0219i filantropice, a \u021binut predici, a scris mult, a avut o intens\u0103 activitate misionar\u0103. A ref\u0103cut via\u021ba de cult, s-a ocupat de via\u021ba moral\u0103 a preo\u021bilor \u0219i de credincio\u0219i. Pentru cei nevoia\u0219i, a organizat centre de asisten\u021b\u0103 social\u0103, a avut grij\u0103 de bolnavi, de \u00eentemni\u021ba\u021bi, de oricine avea nevoie de ajutor.  <\/span><\/p>\n\n\n\n

Poporul \u00eel adora, dar faima sa a trezit invidii. A fost dat jos din scaunul de arhiepiscop \u0219i trimis \u00een exil, mai \u00eent\u00e2i \u00een anul 404 \u0219i, dup\u0103 aceea, \u00een 407, c\u00e2nd a p\u0103r\u0103sit aceast\u0103 lume. A murit sl\u0103bit \u0219i bolnav, pe drumul spre noul loc de surghiun.<\/span><\/p>\n\n\n\n

*<\/span><\/p>\n\n\n\n

C\u00e2nd eram mic\u0103 \u0219i auzeam de Sf. Ioan Gur\u0103 de Aur mereu m\u0103 \u00eentrebam de ce \u00eel cheam\u0103 a\u0219a.<\/span><\/p>\n\n\n\n

C\u00e2nd am mai crescut, am aflat c\u0103 numele \u00eei vine de la talentul s\u0103u oratoric.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Atunci c\u00e2nd vorbea, oamenii veneau \u00een num\u0103r foarte mare la biseric\u0103, s\u0103 \u00eel asculte. L\u0103sau deoparte orice alt\u0103 \u00eendeletnicire sau \u00eendatorire Nu se \u00eendurau s\u0103 piard\u0103 niciun cuv\u00e2nt pe care acesta \u00eel rostea. \u00cel aplaudau frenetic \u0219i \u00ee\u0219i exprimau admira\u021bia prin strig\u0103te \u0219i chiote.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Unii \u00eel porecliser\u0103 \u201egura lui Dumnezeu sau a lui Hristos\u201d, al\u021bii \u2013 \u201edulcele vorbitor\u201d sau \u201eizvor\u00e2tor de miere\u201d.<\/span><\/p>\n\n\n\n

La \u00eenceputul preo\u021biei sale, spunea predici elevate, pe care le puteau \u00een\u021belege doar cei \u00eenv\u0103\u021ba\u021bi. O femeie l-a ascultat odat\u0103 \u0219i nu a \u00een\u021beles mare lucru. Atunci i-a zis: \u201e\u00cenv\u0103\u021b\u0103torule duhovnicesc sau mai bine s\u0103-\u021bi zic, Ioane Gur\u0103 de Aur, ad\u00e2ncit-ai f\u00e2nt\u00e2na sfintelor tale \u00eenv\u0103\u021b\u0103turi, iar funia min\u021bii noastre este scurt\u0103 \u0219i nu poate s\u0103 o ajung\u0103!\u201d<\/span><\/p>\n\n\n\n

Astfel, Gur\u0103 de Aur i-a r\u0103mas numele, iar Sf. Ioan a avut grij\u0103 ca, de atunci \u00eenainte, s\u0103 le vorbeasc\u0103 oamenilor prin cuvinte simple \u0219i clare.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Sf. Ioan Gur\u0103 de Aur ne vorbe\u0219te tuturor p\u00e2n\u0103 azi, prin rug\u0103ciunile din Liturghia sa \u0219i prin scrierile care ne sunt la \u00eendem\u00e2n\u0103. Mie \u00eemi plac, de exemplu, cele adunate \u00een volumul \u201eProblemele vie\u021bii\u201d.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Citind cartea, am impresia c\u0103 Sf. Ioan Gur\u0103 de Aur discut\u0103 cu mine. O am aproape, c\u00e2t scriu aceste r\u00e2nduri. O deschid la \u00eent\u00e2mplare de c\u00e2teva ori \u0219i citesc: \u201eValoarea milosteniei nu depinde de ce d\u0103m, ci de g\u00e2ndul cu care d\u0103m.\u201d; \u201eNu trebuie s\u0103 ne intereseze p\u0103rerea celor mul\u021bi \u0219i r\u0103i, ci a celor buni \u0219i pu\u021bini\u201d. \u201ePentru a face milostenie nu avem nevoie de bani, ci de bun\u0103voin\u021b\u0103\u201d<\/span><\/p>\n\n\n\n

Citi\u021bi c\u00e2te ceva din scrierile celor trei sfin\u021bi s\u0103rb\u0103tori\u021bi \u00een 30 ianuarie! Oare ce v\u0103 vor spune vou\u0103 ace\u0219tia?!<\/span><\/p>\n\n\n\n

Text de Ioana Revnic, <\/span><\/strong><\/p>\n\n\n\n

coordonatoarea proiectului \u201eSpune-mi o poveste pentru suflet\u201d<\/span><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Fotografie de Ancu\u021ba M\u0103z\u0103reanu, <\/span><\/strong><\/p>\n\n\n\n

la Biserica Sf. Dumitru-Po\u0219t\u0103, din Bucure\u0219ti<\/span><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Text scris pentru #\u0218coalaDeDuminic\u0103LaBasilica<\/a><\/strong><\/span><\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

C\u00e2ndva, am avut o disput\u0103 pe urm\u0103toarea tem\u0103, cu cineva apropiat: Care dintre sfin\u021bii iubi\u021bi de noi este… \u201ecel mai bun\u201d?! Nimic nou sub soare, cam a\u0219a se certau, la \u00eenceputul secolului al XI-lea, credincio\u0219ii din Imperiul Bizantin care voiau cu tot dinadinsul s\u0103 fac\u0103 un clasament al Sfin\u021bilor Vasile cel Mare, Grigorie Teologul \u0219i […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":10641,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[15],"tags":[],"class_list":["post-10629","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-scoala-de-duminica"],"acf":{"no_user":["Neselectat"]},"yoast_head":"\nSfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun? - Bun\u0103tate<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"ro_RO\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun? - Bun\u0103tate\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"C\u00e2ndva, am avut o disput\u0103 pe urm\u0103toarea tem\u0103, cu cineva apropiat: Care dintre sfin\u021bii iubi\u021bi de noi este… \u201ecel mai bun\u201d?! Nimic nou sub soare, cam a\u0219a se certau, la \u00eenceputul secolului al XI-lea, credincio\u0219ii din Imperiul Bizantin care voiau cu tot dinadinsul s\u0103 fac\u0103 un clasament al Sfin\u021bilor Vasile cel Mare, Grigorie Teologul \u0219i […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Bun\u0103tate\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2023-01-29T06:32:28+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-05-19T20:07:54+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1536\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"2048\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Ioana Revnic\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Scris de\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Ioana Revnic\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Timp estimat pentru citire\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"12 minute\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/\",\"url\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/\",\"name\":\"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun? - Bun\u0103tate\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg\",\"datePublished\":\"2023-01-29T06:32:28+00:00\",\"dateModified\":\"2024-05-19T20:07:54+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/#\/schema\/person\/b39f6af99fb94792b3916ed35ff599ed\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg\",\"width\":1536,\"height\":2048},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Prima pagin\u0103\",\"item\":\"https:\/\/bunatate.ro\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun?\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/#website\",\"url\":\"https:\/\/bunatate.ro\/\",\"name\":\"Blueprint\",\"description\":\"Descoper\u0103 puterea pove\u0219tilor\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/bunatate.ro\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"ro-RO\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/#\/schema\/person\/b39f6af99fb94792b3916ed35ff599ed\",\"name\":\"Ioana Revnic\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"ro-RO\",\"@id\":\"https:\/\/bunatate.ro\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/7118c2550ff5e8e783a723335b162860?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/7118c2550ff5e8e783a723335b162860?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Ioana Revnic\"},\"url\":\"https:\/\/bunatate.ro\/author\/ioana\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun? - Bun\u0103tate","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/","og_locale":"ro_RO","og_type":"article","og_title":"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun? - Bun\u0103tate","og_description":"C\u00e2ndva, am avut o disput\u0103 pe urm\u0103toarea tem\u0103, cu cineva apropiat: Care dintre sfin\u021bii iubi\u021bi de noi este… \u201ecel mai bun\u201d?! Nimic nou sub soare, cam a\u0219a se certau, la \u00eenceputul secolului al XI-lea, credincio\u0219ii din Imperiul Bizantin care voiau cu tot dinadinsul s\u0103 fac\u0103 un clasament al Sfin\u021bilor Vasile cel Mare, Grigorie Teologul \u0219i […]","og_url":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/","og_site_name":"Bun\u0103tate","article_published_time":"2023-01-29T06:32:28+00:00","article_modified_time":"2024-05-19T20:07:54+00:00","og_image":[{"width":1536,"height":2048,"url":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Ioana Revnic","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Scris de":"Ioana Revnic","Timp estimat pentru citire":"12 minute"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/","url":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/","name":"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun? - Bun\u0103tate","isPartOf":{"@id":"https:\/\/bunatate.ro\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg","datePublished":"2023-01-29T06:32:28+00:00","dateModified":"2024-05-19T20:07:54+00:00","author":{"@id":"https:\/\/bunatate.ro\/#\/schema\/person\/b39f6af99fb94792b3916ed35ff599ed"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#breadcrumb"},"inLanguage":"ro-RO","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"ro-RO","@id":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#primaryimage","url":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg","contentUrl":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-content\/uploads\/2023\/01\/AncutaMazareanu3.jpeg","width":1536,"height":2048},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/bunatate.ro\/10629-2\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Prima pagin\u0103","item":"https:\/\/bunatate.ro\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Sfin\u021bii Trei Ierarhi. Care e cel mai bun?"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/bunatate.ro\/#website","url":"https:\/\/bunatate.ro\/","name":"Blueprint","description":"Descoper\u0103 puterea pove\u0219tilor","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/bunatate.ro\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"ro-RO"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/bunatate.ro\/#\/schema\/person\/b39f6af99fb94792b3916ed35ff599ed","name":"Ioana Revnic","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"ro-RO","@id":"https:\/\/bunatate.ro\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/7118c2550ff5e8e783a723335b162860?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/7118c2550ff5e8e783a723335b162860?s=96&d=mm&r=g","caption":"Ioana Revnic"},"url":"https:\/\/bunatate.ro\/author\/ioana\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10629","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=10629"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10629\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12182,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10629\/revisions\/12182"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10641"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=10629"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=10629"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bunatate.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=10629"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}