Dacă aș fi din nou copil, aș vrea să fiu eleva Ligiei și a lui Florin Zărnescu.     

 

Ligia și Florin Zărnescu sunt profesori. Ea predă franceză și, timp de patru ani a lucrat la Liceul Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu”, din București. S-a mutat de aici la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu din Ploiești”, urmându-și soțul, care este, de cinci ani, din profesor de religie la Școala Gimnazială „Matei Basarab” din Brebu, Prahova.

 

Cei doi sunt creatorii proiectului „Minutul de religie”. Pe timp de pandemie, acesta a ținut locul orelor predate de Florin Zărnescu la clasă. Și a luat forma unor videoclipuri realizate împreună cu soția lui. Acestea se găsesc pe canalul de You Tube „Minutul de religie”. Cele 71 de filme făcute până acum au adunat, pe canalul de You Tube și pe Facebook sute de mii de vizualizări.

 

Nu doar din punctul de vedere al utilității este extraordinar „Minutul de religie”. Ci și pentru că este o formă de iubire: a unuia pentru celălalt, întrucât cei doi tineri investesc timp și energie într-un proiect comun; a lor – pentru copiii în mintea cărora așază semințele credinței.

*

 

Cum a apărut ideea „Minutului de religie”?

 

F.Z. : În timpul școlii, la clasele mici, obișnuiam să predau lecțiile sub formă de benzi desenate pentru a fi mai ușor de înțeles și mai atrăgător pentru copii. La rândul lor, copiii desenau variantele lor și puteau vizualiza mai ușor poveștile, iar lecția rămânea în caiet, fără a fi nevoie de predarea dictată tradițională. Prin formatul filmulețelor „Minutului de religie” am vrut să continui acest tip de interacțiune într-un mod în care copiii să simtă că sunt aproape de ei, în aceeași bancă, povestindu-le și desenându-le explicații pe hârtie, chiar în fața lor. Filmulețele au fost gândite și filmate acasă, în contextul pandemiei din semestrul al II-lea al anului școlar 2019-2020.

 

Ce reacții au avut elevii dvs. la filmele pe care li le-ați prezentat; dar alți copii sau alți profesori din țară și din străinătate?

 

F.Z. : Inițial, filmulețele erau destinate elevilor de la școala unde sunt profesor. Apoi, treptat, postându-le pe pagina personală de Facebook, materialul nostru a ajuns și la alți profesori care l-au apreciat și l-au folosit ca suport la orele online. Astfel, am creat pagina de Facebook „Minutul de religie”, unde filmulețele pot fi accesate mai ușor.

 

Am primit un feedback pozitiv din partea multor copii, profesori, preoți, oameni din toată țara și chiar și din străinătate. Mulți elevi ne-au trimis desenele lor prin care ne-au arătat că am reușit să le captăm atenția. Ne bucurăm tare mult că am ajuns la sufletul lor.

Cât de greu sau de ușor vă este să lucrați în echipă la realizarea fiecărui film?

 

F.Z. : Eu cred că facem o echipă bună, mai ales că suntem amândoi profesori.

 

L.Z. : La început, filmulețele erau făcute doar de Florin, apoi m-a rugat să-l ajut cu vocea, să fie mai dinamic, ca un dialog și cu pictatul. În spatele „Minutului de religie” este multă muncă. Vă redau mai jos care sunt pașii pe care îi urmăm:

  1. Documentarea din Biblie, manuale de religie, scrierile Sfinților Părinți, elemente de cultură, civilizație și istorie. În principiu am urmat programa școlară de religie.
  2. Scrierea textului propriu-zis de către Florin.
  3. Schițarea unor mici desene pe marginea textului.
  4. Filmarea desenului propriu zis și pictarea.
  5. Înregistrarea vocilor.
  6. Înregistrarea melodiilor cântate de Florin la chitară.
  7. Editarea. Etapa care mănâncă cel mai mult timp. Editarea vocii, apoi a filmulețului, eventual mici animații. Per total, pentru un filmuleț alocăm câteva ore bune. Cel mai mult cred că am alocat 7 ore, la cele mai complexe.

 

Credem că tot proiectul în sine este o experiență memorabilă pentru noi. Am relaționat cu mulți copii și oameni care ne-au apreciat munca și asta ne-a bucurat inimile.

Ce înseamnă pentru dvs. să fiți profesori? Ce  așteptări legate de această meserie ați avut? V-au fost împlinite sau nu?

 

L.Z. : Poate că am avut așteptări mari, în sensul că mi-am imaginat că totul va fi perfect. Dar chiar dacă lucrurile nu sunt perfecte, chiar dacă ne lovim de multe piedici administrative, să lucrezi cu copiii este mai mult decât o meserie.

 

Câteodată lucrurile merg perfect, altădată totul este pe dos. Cred ca e foarte importantă starea elevilor și a noastră ca profesori. Îmi place mult să văd zâmbete pe fețele copiilor și să simt că în timpul orei mele de franceză s-au simțit bine și că apreciază ceea ce am lucrat împreună.

 

Când atmosfera unei ore este prielnică elevilor, atunci ei sunt foarte receptivi la ceea ce le transmitem. Am avut enorm de multe lucruri de învățat de la copii. Ei sunt minunați. Și am învățat să nu le judec comportamentul înainte de a afla ce se află în spatele acestui comportament.

 

F.Z. : E un fel de aventură, în care dai ce ai mai bun, îți faci prieteni de toate vârstele, înveți foarte mult și ajungi acasă epuizat.

 

Ce i-ați spune cuiva care ar vrea să predea religia?  

 

F.Z. : Aș spune că merită din plin, cu condiția să o faci cu drag pentru copii și să nu te aștepți la rezultate imediate. Cred că misiunea noastră ar putea fi privită ca un proiect de durată, în care punem mici cărămizi, încet-încet, la fundația celor care ne dorim să devină oameni adevărați și verticali.

 

Ligia și Florin Zărnescu luați la întrebări de Ioana Revnic,

pentru Bunatate.ro
77/#100denume
Aflați mai multe despre proiectul 100 de nume și alăturați-vă lui.